TiinaElovaara Life. Laughs. Sports. Politics. Justice.

Kaikki blogit puheenaiheesta Päästöt

Päästöt ja mistä ne tulevat

Kansainvälisen ilmastopaneelin äskettäinen, hälyttäviä tietoja ja johtopäätöksiä ilmastonmuutoksesta sisältänyt raportti on poikinut runsaasti kommentaaria. Käyttämäni lähteet, pääasiassa tiedotusvälinet, eivät varmasti ole edustava otos kommentoinnin kaikenkaikkisesta sisällöstä ja sen painottumisesta. Siitä huolimatta uskallan esittää väitteen, että siinä on nousut tai nostettu tikun nokkaan eri päästölähteitä ilman juuri minkäänlaista vastaavuutta siihen, mitkä niistä todellisuudessa ovat suurimmat ja siis eniten ilmaston lämpiämiseen vaikuttavat. Näin ainakin Suomessa.

Verottomat

Verottomat.

 

Seinäjoen katukivet tulee Aasiasta, Joensuu haluaa ostaa katukivet kotimaasta mutta kas kummaa ne rahdataan ensin Kiinaan, pilkotaan siellä ja rahdataan takaisin Joensuuhun Suomeen.

Joensuu saa näin kotimaisia katukiviä torille.

Tämä voi vain tarkoittaa sitä että valtameri rahti on käytännöllisesti katsoen ilmaista, verottomalla polttoaineella tietysti.

 

https://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-päästöt-vastaavat-50-miljoonaa-autoa/484387

 

Nopeusrajoitusten korottaminen

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan nopeusrajoituksia voitaisiin koemielessä nostaa moottoriteillä ensin tehtävien selvitysten jälkeen. Suuremmilla nopeuksilla liikenteen arvioidan sujuvan paremmin ja liikenneturvallisuuden paranevan. Viimeksi mainittu peruste laittaa kyllä kohottamaan kulmakarvoja.

Kymmenen kilometrin korotus tuntivauhteihin ei sinänsä hyväkuntoisilla teillä ja kalustoilla ole maata mullistava. Teiden kunnosta huolehtimisen pitäisi kuitenkin olla konkreettista eikä mitään poliittisissa puheissa esitettyä vaalihöpinää, jos rajoituksia nostetaan.

Ratkaisuja ilmastonmuutokseen tutkimuksen ja teknologian kautta

Keskeisin asia ilmastonmuutoksen torjunnassa on fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen ja niistä luopuminen kokonaan. Tulevaisuuden energiantuotanto on toivottavasti yhä hajautetumpaa ja toimintavarmempaa. Kristillisdemokraatit on korostanut esim. vaihtoehtobudjeteissa tki-toimintaa ja vaatinut sille lisärahoitusta. Uuden tekniikan kehittäminen on ratkaisevassa asemassa. Tulemme esittämään mahdollisissa hallitusneuvotteluissa koulutus- ja tki-rahojen lisäämistä.

 

Realiteettia idän ratahankkeisiin

Viime aikoina on käynyt kova kuhina Itäradan lobbareiden keskuudessa. Itäiset maakunnat, mukaan lukien puoli Kymenlaaksoa ovat kallistuneet vaatimaan kokonaan uutta ratayhteyttä Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Hanke sinänsä ei kuulosta huonolta, mutta siinä on muutama keskeinen ongelma, joita ei mielestäni ole mietitty loppuun. Ensinnäkin Rantarata Helsinki-Porvoo-Kotka on mukana Kymenlaakson voimassa olevassa maakuntakaavassa.

Päästöt: yksi rahtilaiva = 50 miljoonaa autoa!

Laivat aiheuttavat päästöjä huomattavasti enemmän kuin autot. Yhden rahtilaivan päästöillä kulkee jopa 50 miljoonaa henkilöautoa! 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä.

Saasteongelma syntyy, kun yli 100 000 hevosvoimaa tuottavat laivojen moottorit jyskyttävät noin 280 vuorokautta vuodessa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi laivojen käyttämän polttonesteen laatua ei yleensä valvo kukaan.

Lentoliikenteen päästömaksut

Lentoliikenteen päästöt puhuttavat. Pitäisikö Suomessakin ottaa käyttöön jonkinlainen lentoliikenteen päästömaksu? Ruotsi on ottanut käyttöön lentoliikenteen päästöveron. Seuraako Suomi perässä?

Pohjois-Suomen uutisissa kerrottiin hiljattain, että Helsinki-Oulu lennon päästöt ovat matkustajaa kohti suuremmat kun Helsinki-New York -lennon päästöt. Ihan täysin minä en tuota ole valmis uskomaan.

Dieselmoottorin paluu

Dieselmoottorin kuolemaa pidettiin jo varmana kun typen oksidien uudet päästörajat näyttivät teknisesti liian haastavilta. Suuret saksalaiset kaupungit saivat oikeuden rajoittaa dieselautojen ajamista keskustoihin. Tai oikeastaan kaikille alueille, joissa typen oksidien arvot ovat haitallisen korkeita.

Nyt komponenttivalmistaja Bosch tuo markkinoile halvan tekniikan, jolla päästörajat alittuvat helposti.

Järkevä kommenttini vähentää päästöjä.

Jos asun täällä niin miksi minun pitää mennä töihin tonne kun samaan aikaan tuolla asuva tulee töihin tänne tekemään sitä hommaa mitä minä menen tekemään sinne - ihmetteleekö kukaan?

Alun perin piti kirjoittamani tästä enemmänkin, mutta tavallaan keskustelua käytiin jo.

Mielestäni tämäkin liittyy asiaan - ehkä pikemmin käänteisesti?

 

Sähköautotolppa joka nurkkaan

Suomessa on vähän sähköautoja. Miksi. Pitkät välimatkat, kylmä keli, vähän lautauspistokkeita, Mutta mikään näistä ei ole ylitsepääsemätön ongelma. Paitsi ehkä kylmä keli. Usein myös keliolosuhteiden takia autoilu on Helsingissäkin houkutteleva vaihtoehto.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä